FAQ
In de loop van de jaren kreeg ik vaak dezelfde vragen van mijn opdrachtgevers.
Dit zijn vaak vragen betreffende mijn optredens, organisatie of mij persoonlijk als artiest.
Misschien vind u op deze wijze in deze ook een antwoord op uw eventuele vragen? Als u vraag er niet bijstaat, kunt u mij altijd bereiken via de contactpagina.
1. Doet u dit voor uw hobby of beroep?
Beide! Ik vond het leuk om van mijn hobby mijn beroep te maken.
2. Hoelang speelt u al muziek?
Ik ben op mijn tiende begonnen aan de muziekschool. Daarna het conservatorium gedaan. Vervolgens duizenden optredens verzorgd in allerlei bezettingen/ bands en als solist.
3. Speelt u meerdere instrumenten?
Ja, Ik ben ooit met ‘orgel’ (lichte muziek) begonnen op de muziekschool. Gaandeweg ben ik ook trombone gaan spelen in diverse orkesten. Ook tijdens mijn studie had ik de trombone als bij-instrument en speelde jarenlang in de ‘Big Band’ van het conservatorium. Ik heb orgel en piano ‘lichte muziek’ gestudeerd aan het conservatorium.
4. Maar u bent toch ook zanger?
Jazeker! De echtgenote van mijn (hoofdvak-)pianoleraar had mijn verborgen zangtalent ontdekt en stimuleerde mij om daar meer mee te doen. Dat is inmiddels al heel wat jaren geleden. Zij bleek een voortreffelijk zangpedagoog te zijn en heeft mij opgeleid en gesteund om mij als zanger te kunnen ontwikkelen. Ik ben haar daarom zeer dankbaar!
5. Hoeveel ruimte heeft u nodig tijdens een optreden?
De hoeveelheid apparatuur wordt aan de ruimte aangepast waar opgetreden wordt. Dat kan dus van een huiskamer tot aan een groot podium. Als solist gebruik ik ongeveer 5 vierkante meter. Met het duo ongeveer 8 vierkante meter. Met het trio ongeveer 10 vierkante meter.
6. Wat kost een optreden?
Ik ga uit van vaste prijzen die u via de contactpagina kunt opvragen.
7. Zijn er extra kosten?
In principe niet. Buiten de regio Rotterdam zijn er eventuele reiskosten. Als het ‘laden & lossen’ van instrumenten meer tijd nodig heeft door bijvoorbeeld drempels en trappen, zal dat overlegd moeten worden.
8. Hoelang duurt een optreden?
Dat hangt van de opdrachtgever af. Over het algemeen word ik gevraagd voor optredens van minimaal anderhalf uur tot 4 uren. Soms uitlopend naar 6 uren. In elk uur neem ik ongeveer 10 minuten pauze. De pauze wordt desgewenst opgevuld met CD-muziek naar uw keuze.
9. Hoelang heeft u vooraf tijd nodig om met het optreden te beginnen?
Normaliter 20 à 30 minuten om de apparatuur klaar te zetten en af te stellen mits er geen obstakels, drempels of trappen zijn. Dat laatste is van belang om bij een boeking aan te geven, zodat alles op tijd klaar kan staan.
10. Heeft u veel apparatuur?
Dat kan in overleg. Meestal niet meer dan echt nodig is voor de ruimte waar opgetreden wordt. Ik gebruik ‘standaard’ geluidsapparatuur voor ‘zang en toetsen’ geschikt voor 10 tot 200 personen. Dit is eventueel nog uit te breiden met extra apparatuur voor een nog grotere groep personen. Verder is er gebruik van extra verlichting mits de ruimte dat toelaat.
11. Hoe zit het met het geluidsvolume?
Het volume en een goed en mooi geluid hangt samen met de kwaliteit van de apparatuur en een juiste afstelling daarvan. De bedoeling is dat de dans- of achtergrondmuziek prettig in het gehoor moet liggen en dus nooit storend mag zijn. Het geluidsvolume kan indien nodig in overleg met de opdrachtgever worden afgesteld. De indeling van de feestruimte kan van belang zijn om de muziek goed tot z’n recht te kunnen laten komen. Het verdient soms aanbeveling dit vooraf goed af
te spreken en te organiseren.
12. Speelt u ook akoestisch?
Zeer zeker! Ik kan zelfs zonder microfoon zingen mits de ruimte niet te groot is. Als er op locatie een goed onderhouden vleugel of piano aanwezig is, wil ik daar graag gebruik van maken.
Eventueel kan daar desgewenst ook een contra-bas en slagwerk aan toegevoegd worden. Als er geen instrument aanwezig is, maak ik gebruik van een goed gesampled instrument of digitale piano. Voor moderne dansmuziek gebruik ik meestal keyboards.